Arvid Laurin jest nazywany przez wielu szwedzkim geniuszem. Jego wkład w żeglarstwo był siłą, z którą trzeba się liczyć do dziś, o czym świadczy jego olbrzymi dorobek pełen błyskotliwych projektów. Zaprojektował między innymi naszą Aprilię!
Żeglarz, konstruktor, olimpijczyk.
Arvid Laurin zaczął żeglować, gdy miał 13 lat. Wtedy to właśnie dostał swoją pierwszą żaglówkę, po czym zmienił jej projekt i poprawił krój żagli. Później robił to samo we flocie regatowej każdej łodzi, której prędkość mógł zwiększyć. Wkrótce po pierwszym zamówieniu projektowym na łódź – skromny statek rybacki – poproszono go o zaprojektowanie łódki typu Loteria, popularnej w tym czasie wśród klubów jachtowych. Zaprojektowana przez Arvida łódź okazała się być o wiele szybsza, niż wszystkie jej podobne.
W latach 30. Laurin zaczął startować w regatach Star i szybko stał się mistrzem w tej klasie. Jako członek szwedzkiej drużyny żeglarskiej w 1936 r. powrócił z Olimpiady ze srebrnym medalem.
Klasa 5-metrowa
Od klasy Star Arvid Laurin przeniósł się do klasy 5-metrowej, w której także stał się najlepszym sternikiem. Czując, że mógłby zaprojektować lepszy model łodzi, stworzył Gullmar III (który otrzymał przydomek The Box). Wkrótce potem stworzył kolejne i kolejne projekty, a szwedzcy żeglarze skarżyli się, żartując, że zepsuł klasę łodzi, ponieważ aby mieć szansę na wygraną, konieczne stało się posiadanie jednego z projektów Laurina.
Jacht projektu Laurina zdobył złoto na Igrzyskach Olimpijskich w Helsinkach w 1952 roku, a cztery lata później w Melbourne.
Kolejne projekty
Laurin zaczął projektować w klasie 6-metrowej. Jacht Trickson VI – który zbudował sam dla siebie – zdobył dla niego nagrodę Gold Cup Regatta w Sandhamn. Następnie zainteresował się nową 5,5-metrową klasą, a sukces jego jachtów przyciągnął zamówienia z całego świata. Wiele z jego jachtów wygrywało kolejne Mistrzostwa Świata i medale olimpijskie.
Laurin Kostery
Z czasem Arvid oraz inni żeglarze wyścigowi pokolenia znaleźli sobie żony i założyli rodziny. Potrzebowali więc łodzi szybkich, ale i wygodnych – zdatnych do żeglugi rekreacyjnej. Laurin zaczął więc projektować swoje „nowoczesne„ łodzie typu Koster. Później wyjaśnił swoje cele podczas budowy Kosterów:
Chciałem mieć wytrzymałą łódź morską, która nie wyglądałaby jednocześnie jak pudełko z cygarami.
Większość łodzi typu Koster została zbudowana przez Rosättra Varv (Yard) w Szwecji.
Kostery na początku projektowane były specjalnie na potrzeby ich właścicieli, przyjaciół Laurina, i powstawały w jednym egzemplarzu na projekt. W ten sposób opracowany został bardzo udany Koster L28 (który pierwotnie zbudowany był z drewna, a później z włókna szklanego).
W 1963 roku Arvid Laurin zaprojektował pierwszą łódź typu Koster specjalnie pod konstrukcję z włókna szklanego, która stała się znana jako L32. Później stworzył, oparty na również na włóknie szklanym, model Koster L38, który został wyprodukowany w ograniczonej ilości egzemplarzy – jako seria limitowana.
Łodzie eksperymentalne
Laurin zaprojektował eksperymentalną łódź dla swoich dobrych przyjaciół, Carla i Ulli Frostell. Jacht nazwał ,,Karuzelą” z połączenia imion ów dwojga (Carl + Ursula). Niedługo potem zaprojektował kolejną eksperymentalną łódź o nazwie Gullmar VII, którą również otrzymali Frostellowie. Oba jachty nie mieściły się już w typie Koster. Cechowały się przede wszystkim pomysłowością w budowie, wygodą, szybkością i zdatnością do żeglugi morskiej.
Szwedzki geniusz techniczny
Arvid Laurin urodził się 3 października 1901 roku w Lysekil na zachodnim wybrzeżu Szwecji, gdzie jego ojciec był właścicielem i kierownikiem firmy Skandjawerken, produkującej ciężkie silniki spalinowe. Szkolił się jako inżynier budowlany w Chalmers w Goteborgu, gdzie uzyskał najwyższą ocenę. Mógł testować swoją nowo zdobytą wiedzę i teorie w zakładzie ojca, gdzie projektował nowe silniki. Podczas służby wojskowej w szwedzkiej marynarce wojennej Arvid nauczył się latać i studiował aerodynamikę. W latach trzydziestych XX w. poproszono go o pomoc w poprawie rejestracji dźwięku w filmach i ulepszeniu sprzętu elektrycznego dla dźwięku. Został zatrudniony przez Bolinder-Munktell, a wkrótce potem został głównym projektantem silników Diesla.
Arvid Laurin był przez wielu nazywany był „szwedzkim geniuszem”. Jego szeroko zakrojona wiedza i dociekliwy umysł obejmujący wiele dziedzin pozostawał aktywny aż do końca jego życia – zmarł w 1998 roku (w wieku 97 lat). Wkład Laurina w żeglarstwo i jego rozwój, szczególnie w Szwecji, był siłą, z którą trzeba się liczyć do dziś, o czym świadczy jego olbrzymi dorobek pełen różnorodnych i błyskotliwych projektów.
Projekty Arvida Laurina w Muzeum Morskim w Szwecji
Przed śmiercią Arvid Laurin powierzył wszystkie swoje projekty Carlowi Frostellowi, który zorganizował ich przechowywanie w Sjohistoriska Museet Samling (Muzeum Morskim) w Szwecji. Do dziś można je tam oglądać.
Przejdź do strony Sjöhistoriska museet >
Źródła:
- Zdjęcia: DigitaltMuseum – Laurin, Arvid (digitaltmuseum.se/search/LaurinArvid)
- Sjöhistoriska museet (digitaltmuseum.se)
- Wikipedia (https://sv.wikipedia.org/wiki/Arvid_Laurin)